دو عنصر مطالعه و یادگیری در موازات هم در حرکت هستند؛ پس برای اینکه میزان یادگیری از منابع را ارتقا دهیم بهترین ابزار صرفاً مطالعه است.
ثمرهی یک مطالعهی فعال برای دانشآموز خریداری زمان به صورت ناخودآگاه است؛ بهعبارتی شیوهی صحیح مطالعه، مدتزمان مطالعه را کاهش میدهد و از سوی دیگر سطح یادگیری را افزایش خواهد داد. از مهمترین ویژگیهای مطالعهی درست، افزایش مدتزمان نگهداری مفاهیم در حافظه است.
یادگیری مفاهیم مانند رکابزنی روی دوچرخه است؛ هر چه بیشتر رکاب بزنیم مسیر بیشتری را طی خواهیم کرد؛ اما برای اینکه مسیر را با موفقیت طی کنیم باید کارهای زیر را انجام دهیم:
الف) مفهومیخوانی و مطالعهی دقیق
ب) بازیابی مفاهیم
ج) مهندسی منابع
بازیابی مفاهیم از مهمترین قسمت برای کسب نتیجه از مطالعه است؛ بنابراین بازیابی روشی آموزشی است که در مقابل بازخوانی قرار میگیرد. ازجمله اهداف این روش به چالش کشیدن ذهن بعد از یک بار مطالعه برای یادگیری بهتر و عمیقتر است.
به تواناییهای خود باور قلبی داشته باشید و در مسیر موفقیت دلسرد نشوید؛ زیرا دریای آرام از کسی ناخدای قهرمان نمیسازد.
منبع: سایت کانون فرهنگی آموزش