18 آذر 1396

دفتری به نام برداشت ذهنی برای بازیابی

مولف: زهرا اسدپور   /  دسته: ساحت تربیت علمی و فناوری - ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی   /  رتبه دهید:

بهترین روش برای فهم و درک درست مطالب درسی یادآوری و بازیابی مطالب در ذهن و یادداشت کردن نکات به جای دوباره خواندن مطالب و تلف کردن بیهوده‌ی وقت است. دانش‌آموز بعد از خواندن یک مبحث، کتاب درسی را می‌ببندد و سعی می‌کند ذهن خود را به چالش بکشد و مطالب را به خاطر آورد و در دفتر یادداشت کند. همان لحظه دوباره به کتاب درسی مراجعه کرده و مطالب فراموش‌شده را تا یادگیری کامل مجدد می‌خواند. با این روش هم‌زمان چند نکته‌ی کلیدی را در درس خواندن رعایت می‌کند.

1- با روش جدید در درس خواندن، انگیزه، دقت و تمرکز حواس پیدا می‌کند.

2- از وقت خود به صورت بهینه و کارامد استفاده می‌کند.

3- یادگیری‌های ناقص خود را حین درس خواندن می‌شناسد.

4- به جای اتلاف وقت برای خواندن دوباره و کامل مطالب فقط روی مباحث فراموش‌شده وقت می‌گذارد.

5- جزوه‌ای از نکات کلیدی و خلاصه‌‌ی درس هم‌زمان با خواندن برای خود فراهم می‌کند که در زمان مرور مطالب قابل استفاده است.

6- ذهن خود را در بازیابی مطالب به چالش می‌اندازد و هم‌زمان به تثبیت مطالب در ذهن خود می‌پردازد.

با این روش و تهیه‌‌ی دفتر برداشت ذهنی از مطلب، با گذشت زمان متوجه می‌شود که در هر بار مراجعه به کتاب درسی برای کدام مطالب وقت بیش‌تری اختصاص دهد و از تکرار بیهوده‌ی مطالب کم‌اهمیت‌تر پرهیز می‌کند
منبع: کانون فرهنگی آموزش

تعداد مشاهده (227)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره مقاله "دفتری به نام برداشت ذهنی برای بازیابی"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید